fbpx

Deshidratarea – ce riscăm?

Toată săptămâna așteptăm weekendul, iar tot anul, vara. Știm sigur că cea dintâi afirmație greu își pierde valabilitatea. Pe cea de-a doua, însă, am pune-o la îndoială mai ușor.

Cine nu știe că soarele e o monedă cu două fețe, nu s-a întâlnit cu vara. Când norii refuză să ne mai țină umbră, zilele toride sunt greu de străbătut. Țintim atunci locurile umbrite, parcă preferăm să stăm mai mult în casă, iar un pahar de apă ne mobilizează mai ușor.

De ce vara ne deshidratăm?

Corpul uman fără apă e ca un autoturism fără combustibil – niciodată nu va funcționa. Când ne aflăm la volan, acul din board ne îndrumă să alimentăm. În cazul organismului, primele semnale de alarmă ne sunt transmise la începutul procesului de deshidratare, iar noi suntem avertizați prin ceea ce numim simptom.

deshidratarea pe perioada verii

În zilele de vară, mai mult ca oricând, corpul ne cere să îl ascultăm. Când ne expunem căldurii excesive, canicula ne solicită mai mult decât în mod normal. În acest fel, prin transpirație, respirație și urină, aportul de lichide din organism este diminuat. Atunci când pierderile cantității de apă din corp sunt mai mari decât cantitatea de apă pe care o asimilăm, începe procesul de deshidratare. Celulele eliberează lichide, fără a fi hidratate din nou, în loc.

Cum ne afectează lipsa apei corpul?

În funcție de modul în care corpul ți se manifestă, gradul de deshidratare poate fi mai redus sau mai accentuat. Nu doar la nivel fizic suntem, însă, afectați de deshidratare. Aceasta își extinde efectul negativ inclusiv la nivel mental.

Un studiu recent desfășurat în rândul atleților demonstrează faptul că un nivel redus de deshidratare, de pierdere a unei cantități de apă echivalente cu 2% din greutatea corpului, este suficient pentru a reduce capacitatea de concentrare.

Chiar mai mult decât în cazul adulților, deshidratarea se manifestă la copii. Corpul lor, fiind în deplin proces de dezvoltare, conține o mai mare cantitate de apă decât cea a organismului unui adult. Tocmai de aceea, nevoia de a consuma apă și, implicit, riscul de a nu fi suficient de hidratați este, în rândul celor mici, mai crescut. În plus, rinichii lor nu sunt încă ajunși la maturitate, motiv pentru care pierderile de apă sunt mai mari. De cele mai multe ori, părinții sunt cei care devin responsabili de asimilarea necesarului de apă în cazul lor. La vârste mici, copiii nu recunosc încă nevoia de a consuma lichide atunci când sunt deshidratați.

Simptomele deshidratării

O serie de simptome anunță de la distanță nevoia corpului de a primi lichide. Începând cu faza incipientă, deshidratarea poate fi identificată prin simptomele pe care le-am amintit mai jos:

1. Sete excesivă

Atunci când simte nevoia de apă, organismul tău ți-o spune, în primul rând, direct. Dacă te simți însetat mai mult decât în mod normal, deshidratarea poate fi una dintre cauze. În sezonul cald, probabilitatea ca acest lucru să fie valabil crește. Asigură-te că ai aproape, în permanență, o sursă sigură de apă, pentru ca perioadele caniculare să fie mai ușor de depășit.

2. Durerea de cap

Când organismul este afectat de lipsa apei, un semnal de alarmă poate fi durerea de cap. Uneori tratată cu banalitate, ea poate avea, într-adevăr, mai multe cauze. Analizează cum se manifestă corpul tău în ansamblu. În cazul în care identifici și alte simptome care să însoțească durerea, poți observa dacă te afli în pericolul unei deshidratări.

3. Oboseala

Apa este, înainte de toate, o vitală sursă de energie. Prin urmare, este de la sine înțeles că în lipsa ei, organismul nu se mai poate mobiliza la fel de ușor. Epuizarea cauzată de insuficiența lichidelor din corp se manifestă fizic, dar și mental. Grija față de organism se reflectă și la nivelul gândirii, al procesului cognitiv și, per ansamblu, asupra unei activități psihice fructuoase.

4. Amețeala

În cazul în care amețeala apare, gradul de deshidratare al corpului este deja sever. În lipsa acută a apei, presiunea sângelui scade, iar creierul nu mai primește suficient oxigen. De aici decurge lipsa completă a controlului și a lucidității. Asemenea probleme cauzate de deshidratare sunt frecvent întâlnite în special în rândul persoanelor în vârstă sau al celor care suferă de diabet.

Cum să consumăm mai multă apă?

Când te regăsești printre victimele deshidratării, consumul de apă nu mai este doar un sfat. Dar graba, grijile de zi cu zi, sunt piedici comune care ne distrag atenția și ne determină să uităm. Sunt, însă, soluții simple care ne aduc mai aproape aportul necesar de lichide.

Acasă sau la locul de muncă, asigură-te că ai aproape o sursă de apă sigură. Pentru a transforma apa de la robinet în apă plată, îți poate fi de folos un filtru pentru sedimente și impurități.

Atunci când ești plecat, ia o sticlă de apă cu tine. Așeaz-o în ghiozdan sau în mașină. Când ai ocazia, este indicat să ții recipientul la vedere. Așa îți vei aminti mai des că trebuie să te hidratezi. În plus, dacă desfășori activități fizice, mărește doza de lichide. Când este solicitat, organismul tău va avea nevoie de mai mult.

Nu te atrage apa plată? Adaugă-i o aromă naturală cu ajutorul feliilor de fructe. S-ar putea să îți dorești să bei mai multe lichide, atunci când au gust de zmeură, portocale, pepene sau căpșune.

Acum, cu sticla de apă aproape, te poți bucura asumat de soare. Vremea caldă nu este un pericol, dacă ai grijă de organismul tău. Hidratează-l cu atenție, ascultă-i nevoile, pentru că starea de bine, întâi de toate, e nutrită de sănătatea corpului tău.